Tento obraz již má svého majitele.
Obraz se signaturou: Endralon Niuuhalast
Láďa
Obraz “Láďa” je intimní portrét vytvořený Antonínem Delišem, který zpracovává vzpomínku na jeho zesnulého strýce Láďu. Dílo vzniklo během pandemie covidu, což jeho symboliku dále prohlubuje – nejen jako vzpomínka na milovaného člověka, ale také jako otisk doby, kdy se mnohé ztratilo a hodnoty se přehodnocovaly.
Technika a výraz
Obraz byl vytvořen unikátní kombinací technik. Prsty autora, které přímo nanášely barvu na plátno, dodávají dílu osobitý kontakt a syrovost, jako by mezi malířem a dílem nebylo žádné zprostředkování. Tato metoda nejen odráží intenzivní citovou vazbu k námětu, ale také přináší hmatatelnost, která dílu propůjčuje emocionální hloubku.
Portrét samotný je malován pomocí kovové tyčinky – tento prvek přidává ostré detaily, které kontrastují s jemnějšími otisky prstů. Tato dualita v technice může symbolizovat kontrast mezi hrubou skutečností pandemie a křehkostí vzpomínek. Kovová tyčinka zde působí jako nástroj přesnosti a zároveň jako způsob, jak ztvárnit pevnost a sílu, která Láďu charakterizovala.
Téma a symbolika
Obraz zachycuje Láďu nejen jako osobu, ale jako nositele vzpomínek, které přetrvávají. Pandemické období, kdy mnoho lidí zažívalo ztráty, dodává tomuto dílu univerzální rozměr. Láďa zde může být vnímán nejen jako konkrétní člověk, ale také jako symbol všech, kteří zůstávají živí v našich vzpomínkách.
Použití rukou jako nástroje k malbě je nejenom technickým řešením, ale i metaforou – dotýkání, které bylo během pandemie omezené, zde dostává nový význam. Malba prsty působí, jako by autor chtěl Láďu doslova uchopit a udržet, navzdory neúprosné pomíjivosti času.
Kompozice a barvy
Kompozice je úsporná, zaměřená na obličej a výraz, čímž umožňuje divákovi ponořit se do emocionální hloubky díla. Barvy mohou reflektovat nejen Láďovu osobnost, ale i melancholii ztráty. Pokud dominují teplé tóny, mohou symbolizovat vděčnost za sdílené chvíle; chladnější barvy pak připomínají smutek a osamění po ztrátě.
Význam díla
Láďa není jen portrétem jednoho člověka, ale i záznamem procesu truchlení a znovunalezení smyslu v umění. Deliš zde vystihuje více než jen fyzickou podobu – prostřednictvím díla sdílí s divákem intimní příběh a univerzální emoce.
Obraz se stává mementem – připomíná nejen Láďu jako osobnost, ale i to, jak nás osobní ztráty formují a jak umění může být prostředkem ke zpracování nejniternějších pocitů. “Láďa” tak zůstává hluboce osobní a zároveň oslovuje každého, kdo si v něm dokáže najít odraz vlastních vzpomínek.